Teknologi Pedagogi Kandungan
Ilmu: Satu Rangka Kerja untuk Guru
Ilmu
Baasir MISHRA
Matthew J. Koehler 1
Universiti Michigan
Penyelidikan dalam bidang teknologi pendidikan sering critiqued bagi kekurangan
daripada asas teori. Dalam artikel ini kita mencadangkan satu rangka kerja konsep bagi
teknologi pendidikan dengan membina atas penggubalan Shulman terhadap kandungan''pedagogi
''pengetahuan dan memanjangkan kepada fenomena guru-guru menggabungkan teknologi
ke dalam pedagogi mereka. Rangka kerja ini adalah hasil 5 tahun kerja pada program
penyelidikan tertumpu kepada pembangunan guru profesional dan pembangunan fakulti dalam
pendidikan tinggi. Ia cuba untuk menangkap beberapa ciri penting guru
pengetahuan yang diperlukan untuk integrasi teknologi dalam pengajaran, manakala menangani
sifat kompleks, pelbagai rupa, dan terletak pengetahuan ini. Kami berhujah, secara ringkas, yang
bernas menggunakan pedagogi teknologi memerlukan pembangunan kompleks,
terletak bentuk ilmu yang kita panggil Pengetahuan Kandungan Pedagogi Teknologi
(TPCK). Dengan berbuat demikian, kami menempatkan peranan kompleks, dan interaksi antara, tiga
komponen utama persekitaran pembelajaran: kandungan, pedagogi dan teknologi. Kami
berpendapat bahawa model ini mempunyai banyak untuk ditawarkan kepada perbincangan integrasi teknologi di
pelbagai peringkat: teori, pedagogi, dan metodologi. Dalam artikel ini, kami menerangkan
teori di sebalik rangka kerja kita, memberi contoh pendekatan pengajaran kami
berdasarkan rangka kerja, dan menunjukkan sumbangan metodologi yang telah
hasil daripada kerja ini.
Apa yang penting dalam bidang sains tidak begitu banyak untuk mendapatkan fakta baru bagi
menemui cara pemikiran baru tentang mereka.
-Sir William Henry Bragg
Kemunculan teknologi digital telah mengalami perubahan yang rutin dan
amalan dalam arena yang paling kerja manusia. Peguambela teknologi dalam pendidikan
sering membayangkan sama perubahan dramatik dalam proses pengajaran
Guru Kolej Rekod Jilid 108, Nombor 6, Jun 2006, ms 1017-1054
Copyright r oleh Guru College, Columbia University
0161-4681
dan pembelajaran. Ia telah menjadi jelas, bagaimanapun, bahawa dalam realiti pendidikan telah
tertinggal jauh di belakang wawasan. Mengapa?
Sebahagian daripada masalah itu, kita berhujah, telah kecenderungan untuk hanya melihat
teknologi dan bukan bagaimana ia digunakan. Hanya memperkenalkan teknologi kepada
proses pendidikan tidak mencukupi. Persoalan apa yang guru perlu
tahu untuk sewajarnya menggabungkan teknologi dalam pengajaran mereka
telah menerima banyak perhatian baru-baru ini (Persatuan Antarabangsa bagi
Teknologi Pendidikan, 2000; Majlis Negara bagi Pentauliahan
Pendidikan Guru, 1997; AS Kongres Teknologi Pejabat Penilaian,
1995; US Department of Education, 2000; Zhao, 2003). Ia telah menjadi
jelas, bagaimanapun, bahawa fokus utama kita sepatutnya pada belajar bagaimana teknologi
digunakan (Carr, Jonassen, Litzinger, & Marra, 1998; Mishra & Koehler,
2003).
Sebahagian daripada pengawasan ini boleh dikaitkan dengan kekurangan teori
asas untuk membangunkan atau persefahaman ini proses integrasi
(Amerika Persatuan Kemajuan Sains, 1999, 2001; Issroff
& Scanlon, 2002; Selfe, 1990). Teknologi pendidikan penyelidikan yang terdiri
kajian kes, contoh amalan terbaik, atau pelaksanaan yang baru
alat pedagogi. Sudah tentu, kajian kes yang baik, contoh terperinci terbaik
amalan, dan reka bentuk alat baru untuk pembelajaran adalah penting untuk membina
pemahaman. Tetapi mereka hanya langkah-langkah pertama ke arah pembangunan
rangka kerja teori dan konsep bersatu yang akan membolehkan kita
membangunkan dan mengenal pasti tema dan membina yang akan digunakan merentasi pelbagai
kes dan contoh-contoh amalan. Sebagai Selfe berhujah,
[Satu] perspektif atheoretical. . . bukan sahaja mengekang pendidikan semasa kami
menggunakan komputer, tetapi juga serius had visi kami tentang apa yang
mungkin dicapai dengan teknologi komputer dalam sosial yang lebih luas,
budaya, atau konteks pendidikan. Sehingga kita mengkaji kesan komputer
teknologi. . . dari perspektif teori, kami akan terus,
myopically dan tidak sistematik, untuk menentukan keping terpencil yang
teka-teki di dalam kelas yang berasingan dan kajian penyelidikan diskret. Sehingga
kami berkongsi visi teori topik ini, kita tidak akan melihat itu
gambar yang lebih besar yang boleh memberi usaha-usaha ke arah kelas kami setiap hari
dan makna. (119 ms)
Membangunkan teori bagi teknologi pendidikan adalah sukar kerana ia memerlukan
pemahaman yang terperinci hubungan kompleks yang Kontekstual
terikat. Tambahan pula, ia adalah sukar untuk mengkaji sebab dan akibat apabila
guru, bilik darjah, politik, dan matlamat kurikulum berbeza dari kes ke kes.
Satu pendekatan yang dipanggil uji kaji reka bentuk, kepujian kerumitan ini dan telah
baru-baru ini mendapat keutamaan dalam penyelidikan pendidikan (Brown, 1992;
Cobb, Confrey, diSessa, Lehrer, & Schauble, 2003; Berasaskan Rekabentuk Penyelidikan
1018 Maktab Rekod
Kolektif, 2003). Eksperimen reka bentuk, sebagai metodologi penyelidikan, memberi penekanan
pelaksanaan kajian terperinci dan campur tangan dengan berkembang
matlamat pedagogi dalam persekitaran yang kaya sahih. Ia mengakui kerumitan
pengajaran bilik darjah dan menerangi kedua-dua pengamal dan penyelidik
No comments:
Post a Comment